TEKNIK
BARALISMAK 2
(BACA, RANGKA, TULIS dan SEMAK)
(BACA, RANGKA, TULIS dan SEMAK)
Lihat rajah di bawah dengan teliti.
Huraikan
pendapat anda tentang ciri-ciri
pelajar cemerlang.
Panjangnya huraian anda antara
200 hingga
250 patah perkataan.
BIL
|
ISI: CIRI-CIRI PELAJAR CEMERLANG
|
1
|
Rajin Membaca
|
2
|
Berdisiplin dan menghormati
guru-guru, rakan-rakan dan ibu bapa
|
3
|
Membuat ulang kaji dan
latihan di rumah
|
4
|
Menumpukan perhatian semasa
guru mengajar dalam kelas
|
CIRI-CIRI
PELAJAR CEMERLANG
PENDAHULUAN
JENIS
AYAT
|
PENANDA WACANA
|
HURAIAN
|
TEMA
|
Belakangan
ini,
Marcapada ,
Pada era
globalisasi ini,
Sejak
akhir-akhir ini,
|
isu pelajar
cemerlang semakin hebat diperdebatkan oleh masyarakat kita dalam media massa
di seluruh pelusuk negara.
|
KUMPULAN
SASARAN
|
Sehubungan dengan itu,
Dalam hal
ini,
Dalam konteks
ini,
|
para pelajar
mestilah menunjukkan keiltizaman yang tinggi untuk berusaha dengan
bersungguh-sungguh agar menjadi seorang yang cemerlang.
|
BAHASA INDAH
|
Bak kata
peribahasa,
Slogan,
|
kalau
tidak dipecahkan ruyung manakan dapat sagunya
|
TUGASAN
|
Persoalannya,
|
apakah ciri-ciri
seorang pelajar cemerlang yang perlu dihayati oleh para pelajar di negara
ini?
|
ISI 1: MENUMPUKAN PERHATIAN SEMASA GURU
MENGAJAR DI
DALAM KELAS
JENIS
AYAT
|
PENANDA
WACANA
|
HURAIAN
|
AYAT TOPIK
|
Pada pendapat saya,
Pada
pemikiran saya,
Pada pandangan
saya,
|
antara ciri
pelajar cemerlang ialah menumpukan perhatian semasa guru sedang mengajar di
dalam kelas.
|
AYAT
HURAIAN
|
Hal ini dikatakan
demikian kerana,
|
para pelajar
akan mudah memahami ilmu yang disampaikan oleh guru- guru semasa belajar di
dalam kelas tanpa sebarang gangguan.
|
AYAT
CONTOH
|
Sebagai
contoh,
|
kejayaan Nik
Nur Madihah dalam peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) adalah kerana
selalu memberi tumpuan semasa belajar di bilik darjah.
|
BAHASA
INDAH
|
Persis kata
peribahasa,
|
hendak seribu
daya, tidak hendak seribu dalih sangat sesuai diamalkan oleh para pelajar
supaya sentiasa memberi tumpuan semasa belajar.
|
AYAT SIMPUL
|
Tegasnya,
|
apabila para
pelajar menumpukan perhatian kepada pengajaran guru setiap hari sudah pasti
mereka akan mudah menguasai ilmu untuk menjadi seorang pelajar cemerlang.
|
ISI 2: MEMBUAT ULANGKAJI DAN LATIHAN DI
RUMAH
JENIS
AYAT
|
PENANDA
WACANA
|
HURAIAN
|
AYAT TOPIK
|
Selain itu,
|
membuat ulang
kaji dan menyiapkan latihan di rumah juga merupakah salah satu ciri penting
seorang pelajar cemerlang.
|
AYAT
HURAIAN
|
Saya
berpandangan demikian kerana,
|
langkah ini
akan meningkatkan lagi penguasaan para pelajar dalam mata pelajaran yang dipelajari
di sekolah.
|
AYAT
CONTOH
|
Tamsilnya,
|
setiap
pelajar perlu memperuntukan selama tiga jam sehari untuk melaksanakan ulang
kaji di rumah seperti yang pernah disarankan oleh Dr. Fadilah Kamsah seorang pakar motivasi pelajar.
|
BAHASA
INDAH
|
Orang tua-tua
ada berpesan,
|
belakang
parang kalau diasah lagikan tajam perlu dipraktikkan oleh para pelajar dalam
kehidupan seharian mereka.
|
AYAT SIMPUL
|
Jelaslah,
|
mengulang
kaji pelajaran di rumah wajib dilakukan oleh para pelajar untuk mendapat
kecemerlangan dalam pelajaran.
|
ISI 3: RAJIN MEMBACA BUKU
JENIS
AYAT
|
PENANDA
WACANA
|
HURAIAN
|
AYAT TOPIK
|
Di samping
itu,
|
ciri lain
sebagai seorang pelajar cemerlang ialah rajin membaca pelbagai bahan bacaan
seperti akhbar, majalah dan buku rujukan.
|
AYAT
HURAIAN
|
Dalam konteks ini,
Dengan ini,
Dengan kata
lain,
|
para pelajar
akan menjadi lebih matang semasa berhujah dan dapat menjana pelbagai idea
yang menepati perkembangan dunia sains dan teknologi kini.
|
AYAT
CONTOH
|
Misalnya,
|
Amalina
seorang pelajar cemerlang SPM telah menjadikan kamus dan majalah Siswa
sebagai bahan bacaan wajib baginya untuk peperiksaan.
|
BAHASA
INDAH
|
Slogan,
|
membaca
jambatan ilmu perlu dipupuk dalam jiwa setiap pelajar untuk menjana generasi
berilmu pengetahuan.
|
AYAT SIMPUL
|
Oleh itu,
|
budaya
membaca tidak boleh dipisahkan daripada para pelajar yang bercita-cita untuk
menggapai kecemerlangan dalam pelajaran mereka.
|
PENUTUP
JENIS
AYAT
|
PENANDA WACANA
|
HURAIAN
|
AYAT
PANDANGAN
|
Tuntasnya,
Intihanya,
Walhasilnya,
Kesimpulannya,
|
terdapat banyak
ciri pada seseorang pelajar
cemerlang yang perlu dimiliki oleh
generasi muda pada hari ini.
|
AYAT
CADANGAN
|
Sehubungan dengan itu,
Perkara ini
secara tidak langsung,
|
semua pihak
mestilah komited untuk melahirkan seramai mungkin pelajar-pelajar cemerlang
untuk membangunkan negara kita pada masa akan datang.
|
BAHASA INDAH
|
Orang-orang
tua ada berpesan,
|
alang-alang
berdakwat biar hitam perlu dihayati para pelajar agar dapat mencapai hasrat
murni ini.
|
AYAT
HARAPAN
|
Oleh itu,
Dengan ini,
Hal ini secara
tidak langsung,
|
hasrat Pedana
Menteri untuk melahirkan generasi yang berilmu pengetahuan dan berwibawa akan
dapat direalisasikan menjelang tahun 2020 nanti.
|
No comments:
Post a Comment